인도-아리안

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신타슈타-페트로프카 문화(빨간색)의지도는 기원전 2세기에 안드로노보 문화로 확장되어 남쪽의 박트리아-마르지아나 고고학 복합단지(샤르트루즈그린)와겹치는 것을 보여준다. 가장 오래된 전차의 위치는 마젠타에 표시됩니다..

학자들에 의해 인도-이란 민족으로도 알려진 인도-이란 민족들[1]과 때로는 아리아 또는 아리아인으로, 인도-유럽 언어 가문의 주요 지부인 인도-이란 언어를 유라시아의주요 지역으로 가져온 인도-유럽 민족들의 집단이었다. 그들은 결국 이란 민족과 인도 아리아 인으로 분기.

명명 :[편집]

아리아어라는 용어는 역사적으로 인도-이란을나타내는 데 사용되어 왔으며, 아리아는 인도-이란어,특히 이란과 인도-이란 민족의고대 연설자, 즉 인도-이란인을 자칭하기 때문입니다. [2][3] 일부 학자들은 이제 이 집단을 지칭하기 위해 인도-이란이라는 용어를 사용하며, "아리아인"이라는 용어는 요제프 비세호퍼,[4] 윌 듀란트,[5] 및 야코 하키넨과 같은 다른 학자들에 의해 "인도-이란"을 의미하는 데 사용된다. [6][7] 인구 유전학자 루이지 루카 카발리-스포르차,그의 1994 년 책 인간 유전자의 역사와 지리,또한 인도 이란을 설명하기 위해 아리아어라는 용어를 사용합니다. [8]

출처[편집]

초기 인도-이란은 일반적으로 신타슈타 문화로 알려진 프로토- 인도 - 유럽인의 후손과 넓은 안드로노보 지평선 내에서 후속 안드로노보 문화, 서쪽에 우랄 강, 동쪽의 티안 산 (동쪽에 있는 티안 산) 동쪽에 있는 천산 과 동쪽에 있는 유라시아 대초원의 지역과 그들의 고향으로 식별됩니다. 그리고 남쪽에 힌두교 쿠시. [9]

미타니와 베다 인도의 인도 아리아인의 사용, 근동 및 하라판 인도에서의 이전 부재, 그리고 신타슈타의안드로노보 유적지에서 기원전 19~20세기에 입증된 쿠즈미나(1994)는 전차가 안드로노의 신원을 확인한다고 주장한다. [참고 1] 앤서니 & 비노그라도프 (1995) 약 2000 기원전 크리보이 호수에서 전차 매장 날짜, 또한 새끼를 포함하는 박트리아 - 마르지아나 매장은 최근 발견되었습니다, 대초원과 추가 링크를 나타내는. [13]

역사 언어학자들은 인도-이란 언어의 연속체가 기원전 2000년까지 갈라지기 시작했다고 광범위하게 추정하고 있으며, 기원전 2000년까지 베다어와 이란 문화를 앞둔38~39세가 되기 시작했다. 이 언어의 초기 기록 형태, 베다 산스크리트어와 가딕 아베스타,매우 유사, 일반적인 프로토 - 인도 - 이란어 언어에서후손. 누리스타어와 이란과 인도-아리아인 집단의 기원과 초기 관계는 완전히 명확하지 않다.

확장[편집]] [

쿠르간 가설에따르면 기원전 4000년에서 1000년으로 의한 인도-유럽 이주 계획. 자홍색 영역은 가정 우르헤이마트 (사마라 문화, 스레디니 스토그 문화)에해당합니다. 붉은 지역은 기원전 2500년까지 인도-유럽을 구사하는 사람들이 정착한 지역에 해당한다. 기원전 1000년까지 오렌지 지역을 [15]
(EIEC이후) 유도 - 이란 이주와 관련된 고고학 문화. 안드로노보, BMAC, 야즈 문화는 종종 인도-이란 이주와 관련이 있다. GGC,묘지 H, 구리 Hoard 및 PGW 문화는 유도 아리아 운동과 관련된 문화의 후보입니다.

인도 - 이란 확장의 2 파 모델은 버로우 (1973)[16]와 파폴라 (1999)에의해 제안되었다. 인도-이란과 그들의 확장은 전차의 프로토-인도-유럽 발명과 밀접한 관련이 있다. 이 확장은 카스피 해 북쪽의 프로토-인도-유럽 고향에서 남쪽으로 코카서스, 중앙 아시아,이란 고원, 인도 북부로퍼졌다. 그들은 또한 메소포타미아와 시리아로 확장하여 말과 전차 문화를 세계의 이 부분에 소개했다. EDIIIb Girsu (기원전 2500-2350)의 수메르 어 텍스트는 이미 '전차'(gigir)와 III 텍스트 (기원전 2150-2000)를 언급합니다.

첫 번째 물결 – 유도 아리아인[편집]] [

아나탈리아의 미타니[편집]] [

기원전 1500년쯤에 동부 아나토리아에서 알려진 미타니는 혼합된 기원을 가지고 있었다: 후리안-말하기대다수는 비아나토리아인, 인도-아리아인 엘리트에 의해 지배되었다. [17]:257 다음과 같은 미신에대한 언어적 증거가 있다.

특히, Kikkuli의 텍스트는 aika one"(즉, 유도-아리아인 에카의동조), 테라 "3"(삼중), 판자 "다섯"(판차), 사타 "일곱",(sapta), na "nine"(nava), 그리고 바르타나 "회전"과 같은 단어를 포함하고 있습니다. 히타이트와 미타니 사이의 조약에서, 애쉬빈 신미트라, 바루나, 인드라, 나사티아가 호출된다. 대출단어는 이란어가 아닌 유도 아리아어에 미타니 미신을 연결하는 경향이 있습니다 - 즉, one"에 대한 초기 이란어 단어는 aiva이었다. [18]

인도 아대륙 – 베다 문화[편집]

인도-유럽 언어가 인도 아대륙으로 진입하기 위한 표준 모델은 이 첫 번째 물결이 힌두 쿠시를 넘어 인두스의 상류와 이후 갠지스 강으로들어갔다는 것이다. 리그베다에서만보존된 베다 산스크리트어의초기 지층은 기원전 약 1500년에 배정된다. [17]:258[19] 인더스에서, 유도 아리아어 언어는 기원전 1500년에서 기원전 500년으로, 아대륙의 북부와 중부 에 걸쳐, 극단적인 남쪽을 아끼고 퍼졌다. 이 지역의 인도-아리아인들은 아프가니스탄 남동부에서 벵골의문앞에 이르기까지 이 지역에 여러 강력한 왕국과 공국을 세웠다. 이 왕국들 중 가장 강력한 왕국은 리그베다 쿠루(쿠루크셰트라와 델리 지역)와 그 동맹인 파냐라스(Pañcálas)와 간다라(Gandhara)가 있었는데, 부처님의시기, 코살라 왕국, 그리고 빠르게 확장되는 마가다의 영역이었다. 후자는 기원전 4세기까지 지속되었으며, 찬드라굽타 모리야에 의해 정복되어 모리야 제국의 중심을 이루었습니다..

아프가니스탄 동부와 파키스탄남서부에서는 어떤 유도-아리아어언어가 사용되든 간에 결국 이란어에의해 밀려났다. 그러나 대부분의 인도-아리아어 언어는 인도 아대륙의나머지 부분에서 두드러지게 나타났습니다. 오늘날 인도-아리아어는 인도어, 파키스탄, 방글라데시, 네팔, 스리랑카,피지어, 수리남, 몰디브어로 사용됩니다. .

두 번째 물결 – 이란[]

두 번째 물결은 이란의 물결로 해석된다. [14]:42-43 흑해에 도달한 최초의 이란인은 기원전 8세기에 시메리안이었을 지 모르지만, 그들의 언어적 소속은 불확실하다. 그 다음에는 중앙아시아 사카스의서쪽 지부로 여겨지는 키티아인이뒤따랐다. 가장 잘 알려진 사르마티아 부족은 록솔라니 (록솔라니), 이아지게스 (자지게스) 및 알라니 (알란스)이며, 기원전 과 1 세기와 2 세기 AD (이민의 시대)에서서쪽으로 유럽으로 Scythians를 따랐다. 카스피 해 근처에 거주하는 마사지태의인구가 많은 사르마티아 부족은 아케메네스 시대에 페르시아의 초기 통치자들에게 알려졌다. 1세기 경에 사르마티아 부족들은 비스툴라 강에서 다뉴브 강, 동쪽으로 는 볼가까지다양했으며, 검은 바다와 카스피 해역과 남쪽으로 코카서스를 접하고 있었다. [20] 동쪽에서 사카는 코탄에서 텀슈크까지 신장의 여러 지역을 점령했다.

메디아, 페르시아, 파르티아인들은 기원전 800년 경부터 이란 고원에 나타나기 시작했고, 아케메니드는 기원전 559년부터 엘라미트 통치를 대체했다. 첫 번째 천년 AD 무렵, 이란 그룹은 파키스탄북서부와 서부의 산악 국경에 있는 이란 고원의 동쪽 가장자리에 정착하기 시작하여 이전 의 유도-아리아인들을 이 지역에서 대체했다.

동유럽에서이란은 결국 결정적으로 동화되었고(예: 슬라비시화)이 지역의 프로토 슬라브 족에 흡수되었고,[21][22] [23][24]중앙 아시아에 있는 동안, 터키어는 초기 세기의 터키어 팽창의 결과로 이란 언어를 소외시켰다. 현존하는 주요 이란어는 페르시아어, 파슈토어, 쿠르드어,발로치 수많은 작은 것 외에 입니다. 주로 북오세티아와 남오세티아에서사용되는 오세티아어는 알라닉의직속 후손이며, 동유럽에서 중앙아시아의 동부 까지 뻗어 있는 한때 광범위한 동이란 방언 연속체의 유일한 사르마티아어이다.

고고학[편집]] [

유도-이란 확장과 관련 된 고고학 문화 포함:

파폴라 (1999)는 다음과 같은 식별을 제안합니다 :

날짜 범위 고고학 문화 파폴라가 제안한 신분증
기원전 2800-2000년 후기 지하 묘지와 폴타브카 문화 프로토-인도-이란에 늦은 PIE
기원전 2000-1800년 스루브나와 아바셰보 문화 프로토 이란
기원전 2000-1800년 페트로브카 신타슈타 프로토-유도 아리아인
기원전 1900년~1700년 BMAC (주) "프로토 다사" 인도-아리아인은 1700년 경"프로토-리그베다"인도-아리아인에게 패배하여 기존 BMAC 정착지에 정착했다.
기원전 1900년~1400년 묘지 H 인디언 다사
기원전 1800년~1000년 알라쿨 페도로보 소마 종파를 연습하는 "프로토-사우마-아리아인"을 포함한 인도-아리아인
기원전 1700-1400년 초기 스와트 문화 프로토-리그베다 = 프로토-다르딕
기원전 1700-1500년 늦은 BMAC "프로토-사우마-다사", 프로토 다사와 프로토-사우마-아리아인의 동화
기원전 1500-1000년 얼리 웨스트 이란 그레이 웨어 미타니-아리아인 ("프로토-사우마-다사")
기원전 1400-800년 늦은 스와트 문화와 펀잡, 그린 회색 도자기 늦은 리그베딕
1400–1100 BC Yaz II-III, Seistan Proto-Avestan
1100–1000 BC Gurgan Buff Ware, Late West Iranian Buff Ware Proto-Persian, Proto-Median
1000–400 BC Iron Age cultures of Xinjang Proto-Saka

Language[edit]

Indo-Iranian languages

The Indo-European language spoken by the Indo-Iranians in the late 3rd millennium BC was a Satem language still not removed very far from the Proto-Indo-European language, and in turn only removed by a few centuries from Vedic Sanskrit of the Rigveda. The main phonological change separating Proto–Indo-Iranian from Proto–Indo-European is the collapse of the ablauting vowels *e, *o, *a into a single vowel, Proto–Indo-Iranian *a (but see Brugmann's law). Grassmann's law and Bartholomae's law were also complete in Proto–Indo-Iranian, as well as the loss of the labiovelars (kw, etc.) to k, and the Eastern Indo-European (Satem) shift from palatized k' to ć, as in Proto–Indo-European *k'ṃto- > Indo-Iran. *ćata- > Sanskrit śata-, Old Iran. sata "100".

Among the sound changes from Proto–Indo-Iranian to Indo-Aryan is the loss of the voiced sibilant *z, among those to Iranian is the de-aspiration of the PIE voiced aspirates.

Religion[edit]

Despite the introduction of later Hindu and Zoroastrian scriptures, Indo-Iranians shared a common inheritance of concepts including the universal force *Hṛta- (Sanskrit rta, Avestan asha), the sacred plant and drink *sawHma- (Sanskrit Soma, Avestan Haoma) and gods of social order such as *mitra- (Sanskrit Mitra, Avestan and Old Persian Mithra, Miϑra) and *bʰaga- (Sanskrit Bhaga, Avestan and Old Persian Baga). Proto-Indo-Iranian religion is an archaic offshoot of Indo-European religion. From the various and dispersed Indo-Iranian cultures, a set of common ideas may be reconstructed from which a common, unattested proto-Indo-Iranian source may be deduced.[25]

Development[edit]

Beliefs developed in different ways as cultures separated and evolved. For example, the cosmo-mythology of the peoples that remained on the Central Asian steppes and the Iranian plateau is to a great degree unlike that of the Indians, focused more on groups of deities (*daiva and *asura) and less on the divinities individually.[citation needed] Indians were less conservative[citation needed] than Iranians in their treatment of their divinities, so that some deities were conflated with others or, conversely, aspects of a single divinity developed into divinities in their own right. By the time of Zoroaster, Iranian culture had also been subject to the upheavals of the Iranian Heroic Age (late Iranian Bronze Age, 1800–800 BC[citation needed]), an influence that the Indians were not subject to.

Sometimes certain myths developed in altogether different ways. The Rig-Vedic Sarasvati is linguistically and functionally cognate with Avestan *Haraxvaitī Ārəduuī Sūrā Anāhitā[citation needed]. In the Rig-Veda (6,61,5–7) she battles a serpent called Vritra, who has hoarded all of the Earth's water. In contrast, in early portions of the Avesta, Iranian *Harahvati is the world-river that flows down from the mythical central Mount Hara. But *Harahvati does no battle — she is blocked by an obstacle (Avestan for obstacle: vərəϑra) placed there by Angra Mainyu.[25]

Cognate terms[edit]

The following is a list of cognate terms that may be gleaned from comparative linguistic analysis of the Rigveda and Avesta. Both collections are from the period after the proposed date of separation (c. 2nd millennium BC) of the Proto-Indo-Iranians into their respective Indic and Iranian branches.[25]

숨기기유도 이란베다 산스크리트어아베스타 주일반적인 의미
*Hāpšāpāp"water," āpas "the Waters"
*Hapām NapātsApam Napat, Apām NapātApām Napātthe "water's offspring"
*aryamanaryamanairyaman"Arya-hood" (lit:** "member of Arya community")
*Hr̥tasrtaasha/arta"active truth", extending to "order" & "righteousness"
*atharwanatharvanāϑrauuan, aϑaurun"priest"
*Haǰʰišahiazhi, (aži)"dragon, snake", "serpent"
*daywasdaiva, devadaeva, (daēuua)a class of divinities
*manumanumanu"man"
*mitramitramithra, miϑra"oath, covenant"
*Hasurasasuraahuraanother class of spirits
*sarwatātsarvatatHauruuatāt"intactness", "perfection"
*SaraswatiHSarasvatīHaraxvaitī (Ārəduuī Sūrā Anāhitā)a controversial (generally considered mythological) river, a river goddess
*sawmassauma, somahaomaa plant, deified
*suHar ~ *suHr̥svarhvar, xvarthe Sun, also cognate to Greek helios, Latin sol, Engl. Sun
*top ~ *tepTapatitapaitiPossible fire/solar goddess; see Tabiti (a possibly Hellenised Scythian theonym). Cognate with Latin tepeo and several other terms.
*wr̥trasVrtra-verethra, vərəϑra (cf. Verethragna, Vərəϑraγna)"obstacle"
*YamasYamaYimason of the solar deity Vivasvant/Vīuuahuuant
*yaĵnas yajñayasna, object: yazata"worship, sacrifice, oblation"

Genetics[edit]

R1a1a (R-M17 or R-M198) is the sub-clade most commonly associated with Indo-European speakers. Most discussions purportedly of R1a origins are actually about the origins of the dominant R1a1a (R-M17 or R-M198) sub-clade. Data so far collected indicates that there are two widely separated areas of high frequency, one in the northern Indian subcontinent, and the other in Eastern Europe, around Poland and Ukraine.[citation needed] The historical and prehistoric possible reasons for this are the subject of on-going discussion and attention amongst population geneticists and genetic genealogists, and are considered to be of potential interest to linguists and archaeologists also.

Out of 10 human male remains assigned to the Andronovo horizon from the Krasnoyarsk region, 9 possessed the R1a Y-chromosome haplogroup and one C-M130 haplogroup (xC3). mtDNA haplogroups of nine individuals assigned to the same Andronovo horizon and region were as follows: U4 (2 individuals), U2e, U5a1, Z, T1, T4, H, and K2b.

A 2004 study also established that during the Bronze Age/Iron Age period, the majority of the population of Kazakhstan (part of the Andronovo culture during Bronze Age), was of west Eurasian origin (with mtDNA haplogroups such as U, H, HV, T, I and W), and that prior to the 13th–7th century BC, all Kazakh samples belonged to European lineages.[26]

See also[edit]

Notes[edit]

  1. ^ Klejn (1974), as cited in Bryant 2001:206, acknowledges the Iranian identification of the Andronovo culture, but finds the Andronovo culture too late[clarification needed] for an Indo-Iranian identification, giving a later date for the start of the Andronovo culture "in the 16th or 17th century BC, whereas the Aryans appeared in the Near East not later than the 15th to 16th century BCE.[10] Klejn (1974, p.58) further argues that "these [latter] regions contain nothing reminiscent of Timber-Frame Andronovo materials."[10] Brentjes (1981) also gives a later dating for the Andronovo culture.[11] Bryant further refers to Lyonnet (1993) and Francfort (1989), who point to the absence of archaeological remains of the Andronovans south of the Hindu Kush.[11] Bosch-Gimpera (1973) and Hiebert (1998) argue that there also no Andronovo remains in Iran,[11] but Hiebert "agrees that the expansion of the BMAC people to the Iranian plateau and the Indus Valley borderlands at the beginning of the second millennium BCE is 'the best candidate for an archaeological correlate of the introduction of Indo-Iranian speakers to Iran and South Asia' (Hiebert 1995:192)".[12] Sarianidi states that the Andronovo tribes "penetrated to a minimum extent".[11]

References[edit]

  1. ^ Naseer Dashti (8 October 2012). The Baloch and Balochistan: A historical account from the Beginning to the fall of the Baloch State. Trafford Publishing. ISBN 978-1-4669-5897-5.
  2. ^ The "Aryan" Language, Gherardo Gnoli, Instituto Italiano per l'Africa e l'Oriente, Roma, 2002.
  3. ^ . Schmitt, "Aryans" in Encyclopedia Iranica: Excerpt:"The name “Aryan” (OInd. ā́rya-, Ir. *arya- [with short a-], in Old Pers. ariya-, Av. airiia-, etc.) is the self designation of the peoples of Ancient India and Ancient Iran who spoke Aryan languages, in contrast to the “non-Aryan” peoples of those “Aryan” countries (cf. OInd. an-ā́rya-, Av. an-airiia-, etc.), and lives on in ethnic names like Alan (Lat. Alani, NPers. īrān, Oss. Ir and Iron.". Also accessed online: [1] in May, 2010
  4. ^ Wiesehofer, Joseph: Ancient Persia. New York: 1996. I.B. Tauris. Recommends the use by scholars of the term Aryan to describe the Eastern, not the Western, branch of the Indo-European peoples (see "Aryan" in index)
  5. ^ Durant, Will: Our Oriental Heritage. New York: 1954. Simon and Schuster. According to Will Durant on Page 286: “the name Aryan first appears in the [name] Harri, one of the tribes of the Mitanni. In general it was the self-given appellation of the tribes living near or coming from the [southern] shores of the Caspian sea. The term is properly applied today chiefly to the Mitannians, Hittites, Medes, Persians, and Vedic Hindus, i.e., only to the eastern branch of the Indo-European peoples, whose western branch populated Europe.”
  6. ^ Häkkinen, Jaakko (2012). "Early contacts between Uralic and Yukaghir". In Tiina Hyytiäinen; Lotta Jalava; Janne Saarikivi; Erika Sandman (eds.). Per Urales ad Orientem (Festschrift for Juha Janhunen on the occasion of his 60th birthday on 12 February 2012) (PDF). Helsinki: Finno-Ugric Society. ISBN 978-952-5667-34-9. Retrieved 12 November 2013.
  7. ^ Häkkinen, Jaakko (23 September 2012). "Problems in the method and interpretations of the computational phylogenetics based on linguistic data – An example of wishful thinking: Bouckaert et al. 2012" (PDF). Jaakko Häkkisen puolikuiva alkuperäsivusto. Jaakko Häkkinen. Retrieved 12 November 2013.
  8. ^ Cavalli-Sforza, Luigi Luca; Menozzi, Paolo; Piazza, Alberto (1994), The History and Geography of Human Genes, Princeton, New Jersey: Princeton University Press, p. See "Aryan" in index, ISBN 978-0-691-08750-4
  9. ^ Anthony 2007, p. 49.
  10. ^ 위로 점프: a b Bryant 2001, p. 206.
  11. ^ 위로 점프: a b c d Bryant 2001, p. 207.
  12. ^ Parpola 2015, p. 76.
  13. ^ Anthony & Vinogradov (1995); Kuzmina (1994), Klejn (1974), and Brentjes (1981), as cited in Bryant (2001:206)
  14. ^ 위로 점프: a b Mallory 1989
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  19. ^ Rigveda – Britannica online Encyclopedia
  20. ^ Apollonius (Argonautica, iii) envisaged the Sauromatai as the bitter foe of King Aietes of Colchis (modern Georgia).
  21. ^ Brzezinski, Richard; Mielczarek, Mariusz (2002). The Sarmatians, 600 BC-AD 450. Osprey Publishing. p. 39. (..) Indeed, it is now accepted that the Sarmatians merged in with pre-Slavic populations.
  22. ^ Adams, Douglas Q. (1997). Encyclopedia of Indo-European Culture. Taylor & Francis. p. 523. (..) In their Ukrainian and Polish homeland the Slavs were intermixed and at times overlain by Germanic speakers (the Goths) and by Iranian speakers (Scythians, Sarmatians, Alans) in a shifting array of tribal and national configurations.
  23. ^ Atkinson, Dorothy; et al. (1977). Women in Russia. Stanford University Press. p. 3. (..) Ancient accounts link the Amazons with the Scythians and the Sarmatians, who successively dominated the south of Russia for a millennium extending back to the seventh century B.C. The descendants of these peoples were absorbed by the Slavs who came to be known as Russians.
  24. ^ Slovene Studies. 9–11. Society for Slovene Studies. 1987. p. 36. (..) For example, the ancient Scythians, Sarmatians (amongst others), and many other attested but now extinct peoples were assimilated in the course of history by Proto-Slavs.
  25. ^ 위로 점프: a b c Gnoli, Gherardo (March 29, 2012). "INDO-IRANIAN RELIGION". Encyclopædia Iranica. Retrieved July 10, 2018.
  26. ^ Lalueza-Fox, C.; Sampietro, M. L.; Gilbert, M. T.; Castri, L.; Facchini, F.; Pettener, D.; Bertranpetit, J. (2004). "Unravelling migrations in the steppe: Mitochondrial DNA sequences from ancient central Asians". Proceedings. Biological Sciences. 271 (1542): 941–947. doi:10.1098/rspb.2004.2698. PMC 1691686. PMID 15255049.

Sources[edit]

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  • Bryant, Edwin (2001), The Quest for the Origins of Vedic Culture: The Indo-Aryan Migration Debate, Oxford University Press, ISBN 978-0-19-513777-4
  • Burrow, T. (1973), "The Proto-Indoaryans", Journal of the Royal Asiatic Society of Great Britain and Ireland (2): 123–140, JSTOR 25203451
  • Diakonoff, Igor M.; Kuz'mina, E. E.; Ivantchik, Askold I. (1995), "Two Recent Studies of Indo-Iranian Origins", Journal of the American Oriental Society, American Oriental Society, 115 (3), pp. 473–477, doi:10.2307/606224, JSTOR 606224.
  • Jones-Bley, K.; Zdanovich, D. G. (eds.), Complex Societies of Central Eurasia from the 3rd to the 1st Millennium BC, 2 vols, JIES Monograph Series Nos. 45, 46, Washington D.C. (2002), ISBN 0-941694-83-6, ISBN 0-941694-86-0.
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External links[edit]