https://en.wikipedia.org/wiki/Architecture
Architecture (Latin architectura, from the Greek ἀρχιτέκτων arkhitekton "architect", from ἀρχι- "chief" and τέκτων "creator") is both the process and the product of planning, designing, and constructing buildings or other structures.[3]건축 작품들은, 건물의 물질적인 형태에서, 종종 문화적 상징과 예술의 작품으로 인식된다.역사적 문명은 종종 그들의 생존한 건축적 성과와 동일시된다.[4]
선사시대부터 시작된 이 관습은 7대륙의 모든 문명 문화를 표현하는 방법으로 이용되어 왔다.[5]이 때문에 건축은 예술의 한 형태로 여겨진다.건축에 관한 문헌은 고대부터 쓰여져 왔다.건축 이론에 관해 가장 일찍 살아남은 문헌은 로마 건축가 비트루비우스의 1세기 AD학술 드 아스트라다인데, 그에 따르면 좋은 건축물은 견고함, 효용성, 아름다움 등을 구체화한다.수 세기 후에, 레온 바티스타 알베르티는 아름다움을 그들 비율에서 찾을 수 있는 건물의 객관적 품질로 보고 그의 생각을 더욱 발전시켰다.조르지오 바사리는 '가장 뛰어난 화가, 조각가, 건축가의 삶'을 저술하고 16세기 서양 예술에 양식 사상을 내세웠다.19세기에 루이스 설리번은 "형식은 기능을 따른다"고 선언했다.'기능'은 고전적인 '유틸리티'를 대체하기 시작했으며, 실용적일 뿐만 아니라 심미적, 심리적, 문화적 차원까지 포함하는 것으로 이해되었다.지속가능한 건축에 대한 생각은 20세기 후반에 도입되었다.
건축은 시행착오에서 성공적인 복제로 발전한 시골의 구전적 토속적 건축에서 시작되었다.고대 도시 건축은 그리스와 로마의 건축물이 시민적 덕목으로 초점이 옮겨갈 때까지 통치자의 정치력을 상징하는 종교 구조와 건물을 짓는 데 몰두했다.인도와 중국의 건축은 아시아 전역의 형태에 영향을 미쳤으며 특히 불교 건축은 다양한 지역적 맛을 취하였다.유럽 중세에는 로마네스크와 고딕 양식의 성당과 성당이 등장했고 르네상스는 이름으로 알려진 건축가들이 시행한 고전 양식을 선호했다.이후 건축가와 기술자의 역할이 분리되었다.현대 건축은 제1차 세계 대전 이후 중산층과 노동자 계층의 요구를 충족시키는 데 초점을 맞춘 새로운 전후 사회·경제 질서에 적합한 전혀 새로운 스타일을 개발하고자 하는 전위 운동으로서 시작되었다.현대적 기법과 재료, 단순화된 기하학적 형태에 중점을 두어 고층 상부구조의 길을 열었다.많은 건축가들은 그들이 아히스토리컬하고 반미적인 것으로 인식한 모더니즘에 환멸을 느끼게 되었고, 포스트모던과 현대 건축이 발달하였다.
수년 동안 건축 건설 분야는 선박 디자인부터 실내 장식까지 모든 것을 포함하도록 확장되어 왔다.
내용물
정의들
아키텍처는 다음을 의미할 수 있다.
- 건물 및 기타 물리적 구조를 설명하는 일반 용어.[6]
- 건물과 (일부) 비건축물 설계의 예술과 과학.[6]
- 건물 및 기타 물리적 구조물의 설계 스타일 및 시공 방법.[6]
- 통일적이거나 일관된 형태 또는 구조.[7]
- 예술, 과학, 기술, 인간성에 대한 지식.[6]
- 거시적 수준(도시적 설계, 조경 건축)에서 미시적 수준(시공 세부사항 및 가구)에 이르는 [6]건축가의 설계 활동.건축가의 관행, 즉 건축은 건물의 설계와 건설 또는 건축 환경과 관련하여 전문적인 서비스를 제공하거나 렌더링하는 것을 의미한다.[8]
건축학 이론
건축철학은 예술철학의 한 분야로서 건축의 미학적 가치, 그 의미론, 문화의 발달과의 관계를 다룬다.플라톤에서 미셸 푸코, 길레스 델레우제,[9] 로버트 벤투리, 루트비히 비트겐슈타인에 이르는 많은 철학자와 이론가들은 건축의 본질과 건축이 건축과 구별되는지에 대해 그들 스스로 생각해왔다.
역사학 논문
건축을 주제로 한 가장 초기 남아 있는 저술 작품은 서기 1세기 초 로마 건축가 비트루비우스의 드 아스트라투라([10]De Architura)이다.비트루비우스에 따르면, 좋은 건축물은 원래 번역으로 흔히 알려진,[11][12] 견고함, 상품성, 기쁨의 3가지 원칙인, fruditas, utilitas, venustas를 충족시켜야 한다.현대 영어의 경우 다음과 같을 것이다.
- 내구성 – 건물은 튼튼하게 세워야 하며 양호한 상태를 유지해야 함
- 유틸리티 – 사용 목적에 적합해야 함
- 아름다움 – 미적으로 만족해야 함
비트루비우스에 따르면, 건축가는 이 세 가지 속성을 가능한 한 잘 충족시키기 위해 노력해야 한다.그의 논문인 De re aedificatoria에서 비트루비우스의 사상을 상세히 기술하고 있는 레온 바티스타 알베르티는 장식도 한 몫을 했지만 아름다움을 주로 비례의 문제로 보았다.알베르티에게 비례의 법칙은 이상적인 인간의 형상인 황금 평균을 지배하는 규칙이었다.그러므로 아름다움의 가장 중요한 측면은 어떤 것이 피상적으로 적용되기보다는 사물의 본질적인 부분이었고 보편적이고 인식 가능한 진리에 기초하고 있었다.예술에 있어서 문체의 개념은 조르지오 바사리의 저술로 16세기에 이르러서야 발전되었다.[13]18세기에 이르러 그의 '가장 뛰어난 화가, 조각가, 건축가의 삶'은 이탈리아어, 프랑스어, 스페인어, 영어로 번역되었다.
16세기에 이탈리아의 매너리즘 건축가, 화가, 이론가 세바스티아노 세리오는 투테 로페르 다아치테투라 외 프로스페티바(건축과 관점에 관한 완전한 작품)를 썼다.이 논문은 건축의 이론적 측면보다는 실용성을 강조한 최초의 핸드북이 되어 유럽 전역에 막대한 영향력을 행사하였으며, 5개의 주문을 목록으로 만든 최초의 핸드북이었다.[14]
19세기 초 아우구스투스 웰비 노스모어 푸긴은 '대조'(1836년)를 썼는데, 제목 그대로 그가 폄하한 근대 산업 세계를 신중세계의 이상화된 이미지와 대비시켰다.푸긴은 고딕 양식의 건축이 "진정한 기독교적 형태의 건축"[15]이라고 믿었다.존 러스킨은 1849년에 출판된 그의 일곱 개의 램프의 건축에 관한 19세기 영국 미술 비평가로, 건축을 구성하는 것에 대한 그의 견해는 훨씬 좁았다.건축은 "남성에 의해 길러진 교리를 그렇게 흩어지게 하고 장식하는 예술"이었고, 그들을 보는 것은 "그의 정신 건강, 힘, 쾌락에" 기여한다.[16]러스킨에게 있어 미학은 무엇보다 중요한 것이었다.그의 작품은 어떤 식으로든 "고정"되지 않는 한 건물이 진정한 건축물이 아니라는 것을 말해준다.러스킨의 경우, 잘 건설되고, 비례가 잘 되어 있고, 기능적인 빌딩은 최소한 현악 코스나 녹슬기가 필요했다.[16]
건축의 이상과 단순한 건축의 차이점에 대해, 유명한 20세기 건축가 르 코르뷔지에는 이렇게 썼다. "당신은 돌, 나무, 콘크리트를 고용하고, 이런 재료로 집과 궁전을 짓는다. 바로 건축이다.창의력이 발휘되고 있다.그런데 갑자기 네가 내 마음을 건드리면, 너는 나에게 잘해줘.나는 행복하고 이렇게 말한다.이거 예쁘다.그것이 바로 건축"이다.[17]르 꼬르뷔지에의 현대판 루드비히 미스 반 데어 로에 감독은 "건축은 벽돌 두 개를 조심스럽게 모아놓으면 시작된다"고 말했다.거기서부터 시작된다."[18]
현대 개념
19세기의 저명한 초고층 빌딩 건축가인 루이스 설리번은 건축 설계의 우선적인 교훈인 "형식은 기능을 따른다"를 홍보했다.구조적, 심미적 고려는 전적으로 기능성의 대상이어야 한다는 개념은 인기와 회의론 모두 충족되었지만, 비트루비우스의 '유틸리티' 대신 '기능'이라는 개념을 도입하는 효과가 있었다.'기능'은 실용적일 뿐만 아니라 심미적, 심리학적, 문화적 등 건물의 사용, 인식, 향유에 관한 모든 기준을 포괄하는 것으로 간주되었다.
넌지아 론다니니는 "미적 차원 구조를 통해 다른 인간과학과 공통적으로 갖고 있는 기능적 측면을 뛰어넘는다"고 말했다.가치를 표현하는 그 자체의 특별한 방법을 통해 건축은 사회생활을 자극하고 영향을 줄 수 있으며, 그 자체로 사회발전을 촉진할 것이라고 가정하지 않아도 된다....예술을 위해 (건축학) 형식주의의 의미를 예술로 제한하는 것은 반동적일 뿐만 아니라, 단순히 기구로 전락하는 완전성이나 독창성에 대한 목적 없는 추구일 수도 있다."[19]
현대 건축가들에게 영향을 끼친 철학과 건축 설계에 대한 접근법으로는 합리주의, 경험주의, 구조주의, 후구조주의, 탈구축, 현상학 등이 있다.
20세기 후반에는 새로운 개념이 구조와 기능, 즉 지속가능성에 대한 고려, 즉 지속가능한 건축의 나침반에 포함된 개념에 추가되었다.현대적 기풍을 만족시키기 위해 건물은 재료의 생산, 건물의 주변 자연 및 건축 환경에 미치는 영향 및 난방, 냉방, 수도 및 폐기물 관리를 위한 지속 불가능한 전력원에 대한 요구 측면에서 환경 친화적인 방식으로 건설되어야 한다.d 조명
역사
For the profession, see Architect. For other uses, see Architecture (disambiguation).
Architecture (Latin architectura, from the Greek ἀρχιτέκτων arkhitekton "architect", from ἀρχι- "chief" and τέκτων "creator") is both the process and the product of planning, designing, and constructing buildings or other structures.[3] Architectural works, in the material form of buildings, are often perceived as cultural symbols and as works of art. Historical civilizations are often identified with their surviving architectural achievements.[4]
The practice, which began in the prehistoric era, has been used as a way of expressing culture for civilizations on all seven continents.[5] For this reason, architecture is considered to be a form of art. Texts on architecture have been written since ancient time. The earliest surviving text on architectural theory is the 1st century AD treatise De architectura by the Roman architect Vitruvius, according to whom a good building embodies firmitas, utilitas, and venustas (durability, utility, and beauty). Centuries later, Leon Battista Alberti developed his ideas further, seeing beauty as an objective quality of buildings to be found in their proportions. Giorgio Vasari wrote Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects and put forward the idea of style in the Western arts in the 16th century. In the 19th century, Louis Sullivan declared that "form follows function". "Function" began to replace the classical "utility" and was understood to include not only practical but also aesthetic, psychological and cultural dimensions. The idea of sustainable architecture was introduced in the late 20th century.
Architecture began as rural, oral vernacular architecture that developed from trial and error to successful replication. Ancient urban architecture was preoccupied with building religious structures and buildings symbolizing the political power of rulers until Greek and Roman architecture shifted focus to civic virtues. Indian and Chinese architecture influenced forms all over Asia and Buddhist architecture in particular took diverse local flavors. During the European Middle Ages, pan-European styles of Romanesque and Gothic cathedrals and abbeys emerged while the Renaissance favored Classical forms implemented by architects known by name. Later, the roles of architects and engineers became separated. Modern architecture began after World War I as an avant-garde movement that sought to develop a completely new style appropriate for a new post-war social and economic order focused on meeting the needs of the middle and working classes. Emphasis was put on modern techniques, materials, and simplified geometric forms, paving the way for high-rise superstructures. Many architects became disillusioned with modernism which they perceived as ahistorical and anti-aesthetic, and postmodern and contemporary architecture developed.
Over the years, the field of architectural construction has branched out to include everything from ship design to interior decorating.
Contents
Definitions
Architecture can mean:
- A general term to describe buildings and other physical structures.[6]
- The art and science of designing buildings and (some) nonbuilding structures.[6]
- The style of design and method of construction of buildings and other physical structures.[6]
- A unifying or coherent form or structure.[7]
- Knowledge of art, science, technology, and humanity.[6]
- The design activity of the architect,[6] from the macro-level (urban design, landscape architecture) to the micro-level (construction details and furniture). The practice of the architect, where architecture means offering or rendering professional services in connection with the design and construction of buildings, or built environments.[8]
Theory of architecture
The philosophy of architecture is a branch of philosophy of art, dealing with aesthetic value of architecture, its semantics and relations with development of culture. Many philosophers and theoreticians from Plato to Michel Foucault, Gilles Deleuze,[9] Robert Venturi and Ludwig Wittgenstein have concerned themselves with the nature of architecture and whether or not architecture is distinguished from building.
Historic treatises
The earliest surviving written work on the subject of architecture is De architectura by the Roman architect Vitruvius in the early 1st century AD.[10] According to Vitruvius, a good building should satisfy the three principles of firmitas, utilitas, venustas,[11][12] commonly known by the original translation – firmness, commodity and delight. An equivalent in modern English would be:
- Durability – a building should stand up robustly and remain in good condition
- Utility – it should be suitable for the purposes for which it is used
- Beauty – it should be aesthetically pleasing
According to Vitruvius, the architect should strive to fulfill each of these three attributes as well as possible. Leon Battista Alberti, who elaborates on the ideas of Vitruvius in his treatise, De re aedificatoria, saw beauty primarily as a matter of proportion, although ornament also played a part. For Alberti, the rules of proportion were those that governed the idealised human figure, the Golden mean. The most important aspect of beauty was, therefore, an inherent part of an object, rather than something applied superficially, and was based on universal, recognisable truths. The notion of style in the arts was not developed until the 16th century, with the writing of Giorgio Vasari.[13] By the 18th century, his Lives of the Most Excellent Painters, Sculptors, and Architects had been translated into Italian, French, Spanish, and English.
In the 16th century, Italian Mannerist architect, painter and theorist Sebastiano Serlio wrote Tutte L’Opere D’Architettura et Prospetiva (Complete Works on Architecture and Perspective). This treatise exerted immense influence throughout Europe, being the first handbook that emphasized the practical rather than the theoretical aspects of architecture, and it was the first to catalog the five orders.[14]
In the early 19th century, Augustus Welby Northmore Pugin wrote Contrasts (1836) that, as the titled suggested, contrasted the modern, industrial world, which he disparaged, with an idealized image of neo-medieval world. Gothic architecture, Pugin believed, was the only "true Christian form of architecture."[15] The 19th-century English art critic, John Ruskin, in his Seven Lamps of Architecture, published 1849, was much narrower in his view of what constituted architecture. Architecture was the "art which so disposes and adorns the edifices raised by men ... that the sight of them" contributes "to his mental health, power, and pleasure".[16] For Ruskin, the aesthetic was of overriding significance. His work goes on to state that a building is not truly a work of architecture unless it is in some way "adorned". For Ruskin, a well-constructed, well-proportioned, functional building needed string courses or rustication, at the very least.[16]
On the difference between the ideals of architecture and mere construction, the renowned 20th-century architect Le Corbusier wrote: "You employ stone, wood, and concrete, and with these materials you build houses and palaces: that is construction. Ingenuity is at work. But suddenly you touch my heart, you do me good. I am happy and I say: This is beautiful. That is Architecture".[17] Le Corbusier's contemporary Ludwig Mies van der Rohe said "Architecture starts when you carefully put two bricks together. There it begins."[18]
Modern concepts
The notable 19th-century architect of skyscrapers, Louis Sullivan, promoted an overriding precept to architectural design: "Form follows function". While the notion that structural and aesthetic considerations should be entirely subject to functionality was met with both popularity and skepticism, it had the effect of introducing the concept of "function" in place of Vitruvius' "utility". "Function" came to be seen as encompassing all criteria of the use, perception and enjoyment of a building, not only practical but also aesthetic, psychological and cultural.
Nunzia Rondanini stated, "Through its aesthetic dimension architecture goes beyond the functional aspects that it has in common with other human sciences. Through its own particular way of expressing values, architecture can stimulate and influence social life without presuming that, in and of itself, it will promote social development.... To restrict the meaning of (architectural) formalism to art for art's sake is not only reactionary; it can also be a purposeless quest for perfection or originality which degrades form into a mere instrumentality".[19]
Among the philosophies that have influenced modern architects and their approach to building design are Rationalism, Empiricism, Structuralism, Poststructuralism, Deconstruction and Phenomenology.
In the late 20th century a new concept was added to those included in the compass of both structure and function, the consideration of sustainability, hence sustainable architecture. To satisfy the contemporary ethos a building should be constructed in a manner which is environmentally friendly in terms of the production of its materials, its impact upon the natural and built environment of its surrounding area and the demands that it makes upon non-sustainable power sources for heating, cooling, water and waste management, and lighting.
History
Origins and vernacular architecture
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In Norway: wood and elevated-level
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In Lesotho: rondavel stones
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In Ireland: Yola hut
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In Romania: peasant houses in the Dimitrie Gusti National Village Museum (Bucharest)
Building first evolved out of the dynamics between needs (shelter, security, worship, etc.) and means (available building materials and attendant skills). As human cultures developed and knowledge began to be formalized through oral traditions and practices, building became a craft, and "architecture" is the name given to the most highly formalized and respected versions of that craft. It is widely assumed that architectural success was the product of a process of trial and error, with progressively less trial and more replication as the results of the process proved increasingly satisfactory. What is termed vernacular architecture continues to be produced in many parts of the world.
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