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기독문화

Christian denomination - 기독교 교단

by 이덕휴-dhleepaul 2022. 10. 28.

^ 다음 글은 본인의 글(이덕휴의 신학포럼: 기독교분열의 사회적 배경https://mannachurch.tistory.com/m/199)을 병행해서 읽어보기 바란다.

기독교 교단은 이름, 특정 역사, 조직, 리더십, 신학 교리, 예배 스타일 및 때로는 설립자와 같은 특성으로 식별 할 수있는 동일한 종류의 모든 교회 회중을 구성하는 기독교 내의 뚜렷한 종교 단체입니다. 그것은 세속적이고 중립적 인 용어이며, 일반적으로 확립 된 기독교 교회를 나타내는 데 사용됩니다. 종파나 종파와는 달리, 교단은 보통 기독교 종교 주류의 일부로 여겨진다. 대부분의 기독교 교단은 스스로를 교회라고 자칭하는 반면, 일부 새로운 교단은 교회, 집회, 친교 등의 용어를 서로 바꿔 사용하는 경향이 있다. 한 집단과 다른 집단 사이의 분열은 권위와 교리에 의해 정의된다. 예수의 본질, 사도적 계승의 권위, 성경적 해석학, 신학, 교회학, 종말론, 교황 우월성과 같은 문제들은 한 교단을 다른 교단과 분리시킬 수 있다. 교단의 그룹들 - 종종 광범위하게 유사한 신념, 관행 및 역사적 유대 관계를 공유하는 - 때로는 "기독교의 지부"로 알려져 있습니다. 이 가지들은 여러면에서 다르며, 특히 관행과 신념의 차이를 통해 다릅니다. [1][2][3][4][5][6][7]

 

개별 교단은 서로를 인식하는 정도에 따라 크게 다릅니다. 몇몇 그룹은 그들이 AD 1 세기에 예수 그리스도에 의해 설립 된 교회의 직접적이고 유일한 진정한 후계자라고 말합니다. 그러나 다른 사람들은 교단주의를 믿으며, 일부 또는 모든 기독교 단체는 구별되는 레이블, 신념 및 관행에 관계없이 동일한 종교의 합법적 인 교회입니다. 이 개념 때문에 일부 기독교 단체는 다른 교회나 교단과의 동등성을 암시하지 않기 위해 자신을 묘사하기 위해 "교단"이라는 용어를 거부합니다.

전 세계 모든 기독교인의 1.3억 명 또는 50.1%가 넘는 가톨릭 교회는 스스로를 교단이 아니라 원래의 교단 이전 교회로 간주하며,[10] 다른 기독교인들에 의해 거부된 견해이다. 개신교 교단은 모두 8억 명에서 10억 명으로 추산되며, 이는 전 세계 모든 기독교인의 약 37~40%를 차지한다. [8][11] 로마 카톨릭과 개신교 (재림교, 아나뱁티즘, 성공회, 침례교, 칼빈주의, 루터교, 감리교, 모라비아교, 오순절주의를 포함한 주요 전통이 있음)는 서양 기독교를 구성한다. [12][13] 서부 기독교 교단은 서부, 북부, 중부  남부 유럽, 사하라 사막 이남의 아프리카, 아메리카 대륙 및 오세아니아에서 우세하다. [14]

약 230만 명의 지지자를 가진 동방 정교회는 세계에서 두 번째로 큰 기독교 단체이며, 또한 스스로를 최초의 교단 이전 교회로 간주한다. 정통 기독교인은 80 %가 동방 정교회이고 20 %는 동방 정교회이며 세계 기독교 인구의 약 11.9 %를 차지합니다. [15] 동방 정교회는 그 자체로 대부분 서로를 인정하는 완전히 독립적 인 독재자 교회 (또는 "관할 구역")의 친교입니다. 마찬가지로, 카톨릭 교회는 23 개의 동양 교회를 포함하여 sui iuris 교회의 친교입니다. 동방 정교회는 23 개의 동방 카톨릭 교회, 동방 정교회 친교, 동양의 앗시리아 교회 및 동양의 고대 교회와 함께 동양 기독교를 구성합니다. 개신교 신학을 채택했지만 다른 동방 기독교인들과 문화적, 역사적 유대 관계를 맺고 있는 개신교 동방 기독교인들이 있다. 동부 기독교 교단은 주로 동유럽, 북아시아, 중동, 동북아프리카  인도 (특히 남인도)에서 대표됩니다.

 

그리스도인들은 교회(그리스도께서 세우셨다고 믿는 신자들의 몸)와 신성한 교회가 기독교 교단에 어떻게 대응하는지에 관한 다양한 교리를 가지고 예수습니다. 로마 카톨릭, 동방 정교회, 동방 정교회 및 동방 교단의 교회는 각각 자신의 특정 조직 만이 다른 모든 것을 배제하기 위해 하나의 거룩한 카톨릭과 사도 교회를 충실하게 대표한다고 주장합니다. 열여섯 세기 개신교인들은 종교 개혁의 결과로 카톨릭 교회와 분리되었다. 개혁가들이 성경을 위반하는 것으로 인식한 로마 카톨릭의 교리와 관행에 반대하는 운동. [17][18][19] 일반적으로 여러 교단의 회원들은 적어도 서로 세례를 인정하고 예수의 신성과 죄와 구원에 대한 교리를 포함한 역사적으로 정통적인 견해를 인정하는 한, 교리적, 교회적 장애물이 방해 를 받음에도 불구하고 서로를 기독교인으로 인정합니다. 교회들 사이의 완전한 친교.

회복주의는 두 번째 대각성 이후에 출현하여 대배도에 대한 믿음을 집단적으로 확인함으로써 그들이 원시적 인 기독교로 보는 것을 회복시키는 것에 대한 믿음을 촉진시킨다. [20] 몰몬교, 크리스타델피아인, 여호와의 증인 등이 포함되지만, 이들 종교 간의 믿음은 크게 다릅니다. [21]

1962-1965 년 제 2 차 바티칸 공의회를 둘러싼 개혁 이후, 로마 카톨릭 교회는 개신교 교회를 교회 공동체로 언급하면서 동양 및 동양 정교회뿐만 아니라 동양의 고대  앗시리아 교회를 포함한 사도 교회를위한 "교회"라는 용어를 보존했습니다 (생존 이론 및 지부 이론 참조). 그러나 일부 비교파적 기독교인들은 어떤 특정한 지부도 따르지 않는다.[22] 그러나 그들은 때때로 개신교인으로 간주된다. [23][24][25][26]

용어[편집]

또한 보십시오: 기독교 교회 § 관련 개념

각 그룹은 자신의 신념을 논의하기 위해 다른 용어를 사용합니다. 이 섹션에서는 다음 섹션에서 신념 자체를 자세히 논의하기 전에 기사 전체에서 사용 된 여러 용어의 정의에 대해 설명합니다.

기독교 내의 교단은 "기독교 교회의 인정받는 자치 지부"로 정의 될 수 있습니다. 주요 동의어에는 "종교 단체, 종파, 교회"등이 포함됩니다.[참고 1][27] "교회"는 동의어로서 "자체 성직자, 건물 및 독특한 교리를 가진 특정 기독교 조직"을 의미합니다. [28] "교회"는 또한 더 광범위하게 그리스도인의 몸 전체, 즉 "기독교 교회"로 정의 될 수 있습니다.

일부 전통적이고 복음주의적인 개신교인들은 보편 교회의 회원 자격과 지역 교회 내에서의 교제를 구별합니다. 그리스도를 믿는 신자가 되면 보편 교회의 회원이 됩니다. 그런 다음 다른 지역 신자들의 친교에 참여할 수 있습니다. [29] 일부 복음주의 단체들은 스스로를 교단 간 친교로 묘사하며, 복음주의 노력을 강화하기 위해 지방 교회들과 협력하며, 보통 학생이나 민족 집단과 같은 특수한 필요를 가진 특정 집단을 표적으로 삼는다. [30] 관련 개념은 교파주의, 즉 일부 또는 모든 기독교 집단이 구별되는 레이블, 신념 및 관행에 관계없이 동일한 종교의 합법적 인 교회라는 믿음입니다. [31] (반대로, "교단주의"는 또한 종파주의와 유사하게 "좁게 배타적이라는 점에서 교단의 차이를 강조하는"것을 지칭 할 수있다.) [32]

개신교 지도자들의 견해는 로마 카톨릭 교회와 두 개의 가장 큰 기독교 교단인 동방 정교회의 지도자들의 견해와 크게 다르다. 각 교회는 예수 그리스도에 의해 세워진 교회의 직접적인 연속이 될 수 있도록 상호 배타적인 진술을하며, 나중에 다른 교단이 해체됩니다. [10] 이 교회들과 몇몇 다른 교회들은 교단주의를 거부한다.

역사적으로, 가톨릭 신자들은 특정 기독교 교회 (또한 특정 비 기독교 종교)의 회원들을 실제 또는 의도 된 창립자의 이름으로 분류 할 것입니다. 그러한 추정된 창시자들은 이단자들이라고 불렸다. 이것은 이렇게 분류된 당이 스스로를 하나의 참된 교회에 속한 것으로 여겼을 때에도 이루어졌다. 이것은 카톨릭 당이 다른 교회가 창시자에 의해 설립 된 반면, 카톨릭 교회는 그리스도에 의해 설립되었다고 말할 수있게 해주었습니다. 이것은 "기독교 내에서 분열의 출현을 일으키기"위해 의도적으로 행해진 것[33]인데, 이것은 카톨릭 측이 그 자체로 해결하려고 시도할 문제이다.

카톨릭은 지부 이론을 거부하지만, 교황 베네딕토 XVI와 교황 요한 바오로 II는 가톨릭과 동방 정교회를 관련시키기 위해 "두 개의 폐"개념을 사용했습니다. [34]

주요 지점[편집]

 

2011년 현재 교단별 전 세계 기독교인들[35]

  가톨릭 (50.1%)
  개신교 (36.7%)
  정통 (11.9%)
  기타 (1.3%)

기독교는 분류학적으로 여섯 개의 주요 그룹으로 나눌 수 있습니다 : 동 교회, 동방 정교회, 로마 카톨릭, 개신교  회복주의. [20][36] 개신교는 어떤 교회 통치도 공유하지 않고 널리 다른 신념과 관행을 가진 많은 그룹들을 포함한다. [12] 주요 개신교 교단에는 재림교, 아나뱁티즘, 성공회, 침례교, 루터교, 감리교, 모라비아교, 오순절주의, 개혁주의 기독교가 포함된다. [12][13] 개혁주의 기독교 자체는 대륙 개혁, 장로교, 복음주의 성공회, 회중 주의자  개혁 침례교 전통을 포함한다. [37]

기독교에는 교단 가족 (또는 운동)이 있으며 개별 교단 (또는 친교)도 있습니다. 교단과 교단 가정의 차이는 때때로 외부인들에게 불분명하다. 일부 교단 가정은 주요 지부로 간주 될 수 있습니다. 지부의 구성원인 그룹들은 역사적 유대 관계와 유사한 교리를 공유하면서도, 반드시 서로 교제하는 것은 아니다.

초대 교회에 의해 이단으로 간주되는 몇 가지 운동이 있었는데, 오늘날에는 존재하지 않으며 일반적으로 교단으로 언급되지 않습니다. 예를 들면 영지주의자들(지주의라고 불리는 밀교적 이원론을 믿었던 사람들), 에비온족속(예수의 신성을 부인한 사람들), 그리고 아리안들(그리스도의 전세를 부인함으로써 아들을 아버지께 종속시켜 예수을 피조물로서 배치한 사람들), 보구밀리즘 보스니아 교회 등이 있다. . 그러나 오늘날 기독교에서 가장 큰 분열은 동방정교회와 동양정교회, 로마 카톨릭, 그리고 개신교 종교 개혁 동안과 그 이후에 형성된 다양한 교파들 사이에 있다. [38][39][40] 또한 삼위일체가 아닌 많은 그룹들이 존재한다. 또한 다른 기독교인들의 대다수가 기독교의 합법적 인 버전이 아니라 배교자 또는 이단으로 간주하는 비 전통적 그룹이 존재합니다.

교단 교회들 사이의 비교는 조심스럽게 접근되어야 한다. 예를 들어, 일부 교회에서는 회중이 더 큰 교회 조직의 일부인 반면, 다른 그룹에서는 각 회중이 독립적 인 자치 조직입니다. 이 문제는 공식적으로 비교파적이며 중앙 집중식 권위 나 기록이 없지만 비 지지자들에 의해 교단으로 확인 된 공통 유산을 가진 회중 그룹의 존재로 인해 더욱 복잡해집니다. 그러므로 그러한 교회들을 교파적 용어로 연구하는 것은 더 복잡한 명제이다.

일부 그룹은 성인 신자와 침례받은 신자들의 자녀들을 기준으로 회원 수를 계산하는 반면, 다른 그룹은 성인 침례받은 신자만 계산합니다. 다른 사람들은 공식적으로 회중과 제휴 한 성인 신자들을 기반으로 회원 자격을 계산할 수 있습니다. 또한 특정 그룹의 옹호자 또는 반대자가 선전이나 노골적인 속임수를 통해 회원 수를 부풀리거나 축소하려는 정치적 동기가있을 수 있습니다.

Denominationalism[edit]

Denominationalism is the belief that some or all Christian groups are legitimate churches of the same religion regardless of their distinguishing labels, beliefs, and practices.[31] The idea was first articulated by Independents within the Puritan movement. They argued that differences among Christians were inevitable, but that separation based on these differences was not necessarily schism. Christians are obligated to practice their beliefs rather than remain within a church with which they disagree, but they must also recognize their imperfect knowledge and not condemn other Christians as apostate over unimportant matters.[41]

Some Christians view denominationalism as a regrettable fact. As of 2011, divisions are becoming less sharp, and there is increasing cooperation between denominations, which is known as ecumenism. Many denominations participate in the World Council of Churches.[42] Theological denominationalism ultimately denies reality to any apparent doctrinal differences among the "denominations", reducing all differences to mere matters de nomina ("of names").[citation needed]

A denomination in this sense is created when part of a church no longer feel they can accept the leadership of that church as a spiritual leadership due to a different view of doctrine or what they see as immoral behaviour, but the schism does not in any way reflect either group leaving the Church as a theoretical whole.[citation needed]

This particular doctrine is rejected by Roman Catholicism, Eastern Orthodoxy and Oriental Orthodoxy. In these churches, it is not possible to have a separation over doctrinal or leadership issues, and any such attempts automatically are a type of schism. Some Protestant groups reject denominationalism as well.[citation needed]

Taxonomy[edit]

(Not shown are non-Nicene, nontrinitarian, and some restorationist denominations.)

 

Historical schisms and divisions[edit]

Christianity has not been a monolithic faith since the first century or Apostolic Age, if ever, and today there exist a large variety of groups that share a common history and tradition within and without mainstream Christianity. Christianity is the largest religion in the world (making up approximately one-third of the population) and the various divisions have commonalities and differences in tradition, theology, church government, doctrine, and language.

The largest schism or division in many classification schemes is between the families of Eastern and Western Christianity. After these two larger families come distinct branches of Christianity. Most classification schemes list three (in order of size: Roman Catholicism, Protestantism, and Orthodox Christianity), with Orthodox Christianity being divided into Eastern Orthodoxy, Oriental Orthodoxy and the Church of the East, which was originally referred to as Nestorianism but in modern times is embodied by the Assyrian and Ancient Churches of the East.[43][44] Protestantism includes diverse groups such as Adventists, Anabaptists, Anglicans, Baptists, Congregationalists, Methodists (inclusive of the Holiness movement), Moravians, Pentecostals, Presbyterians, Reformed,[43][12][13] and Unitarians (depending on one's classification scheme) are all a part of the same family but have distinct doctrinal variations within each group—Lutherans see themselves not to be a part of the rest of what they call "Reformed Protestantism" due to radical differences in sacramental theology and historical approach to the Reformation itself (both Reformed and Lutherans see their reformation in the sixteenth century to be a 'reforming' of the Catholic Church, not a rejection of it entirely). From these come denominations, which in the West, have independence from the others in their doctrine.

The Catholic Church, due to their hierarchical structures, are not said to be made up of denominations, rather, they include kinds of regional councils and individual congregations and church bodies, which do not officially differ from one another in doctrine.

Antiquity[edit]

The initial differences between the East and West traditions stem from socio-cultural and ethno-linguistic divisions in and between the Western Roman and Byzantine empires. Since the West (that is, Western Europe) spoke Latin as its lingua franca and the East (Eastern Europe, the Middle East, Asia, and northern Africa) largely used Aramaic and Koine Greek to transmit writings, theological developments were difficult to translate from one branch to the other. In the course of ecumenical councils (large gatherings of Christian leaders), some church bodies split from the larger family of Christianity. Many earlier heretical groups either died off for lack of followers or suppression by the early proto-orthodox Church at large (such as Apollinarians, Montanists, and Ebionites).

The first significant, lasting split in historic Christianity came from the Church of the East, who left following the Christological controversy over Nestorianism in 431 (the Assyrians in 1994 released a common Christological statement with the Catholic Church). Today, the Assyrian and Catholic Church view this schism as largely linguistic, due to problems of translating very delicate and precise terminology from Latin to Aramaic and vice versa (see Council of Ephesus).

Following the Council of Chalcedon in 451, the next large split came with the Syriac and Coptic churches dividing themselves, with the dissenting churches becoming today's Oriental Orthodox. The Armenian Apostolic Church, whose representatives were not able to attend the council did not accept new dogmas and now is also seen as an Oriental Orthodox church. In modern times, there have also been moves towards healing this split, with common Christological statements being made between Pope John Paul II and Syriac Patriarch Ignatius Zakka I Iwas, as well as between representatives of both Eastern and Oriental Orthodoxy.

There has been a statement that the Chalcedonian Creed restored Nestorianism, however this is refuted by maintaining the following distinctions associated with the person of Christ: two hypostases, two natures (Nestorian); one hypostasis, one nature (Monophysite); one hypostasis, two natures (Orthodox/Catholic).[45]

Middle Ages[edit]

Main article: East-West Schism

In Western Christianity, there were a handful of geographically isolated movements that preceded the spirit of the Protestant Reformation. The Cathars were a very strong movement in medieval southwestern France, but did not survive into modern times. In northern Italy and southeastern France, Peter Waldo founded the Waldensians in the 12th century. This movement has largely been absorbed by modern-day Protestant groups. In Bohemia, a movement in the early 15th century by Jan Hus called the Hussites defied Catholic dogma and still exists to this day (alternately known as the Moravian Church).

Although the church as a whole did not experience any major divisions for centuries afterward, the Eastern and Western groups drifted until the point where patriarchs from both families excommunicated one another in about 1054 in what is known as the Great Schism. The political and theological reasons for the schism are complex, but one major controversy was the inclusion and acceptance in the West of the filioque clause into the Nicene Creed, which the East viewed as erroneous. Another was the definition of papal primacy.

Both West and East agreed that the Patriarch of Rome was owed a "primacy of honour" by the other patriarchs (those of Alexandria, Antioch, Constantinople and Jerusalem), but the West also contended that this primacy extended to jurisdiction, a position rejected by the Eastern patriarchs. Various attempts at dialogue between the two groups would occur, but it was only in the 1960s, under Pope Paul VI and Patriarch Athenagoras, that significant steps began to be made to mend the relationship between the two.

 
Door of the Schlosskirche (castle church) in Wittenberg to which Luther is said to have nailed his 95 Theses on 31st October 1517, sparking the Reformation

Protestant Reformation (16th century)[edit]

Main article: Protestant Reformation

The Protestant Reformation began with the posting of Martin Luther's Ninety-Five Theses in Saxony on October 31, 1517, written as a set of grievances to reform the pre-Reformation Western Church. Luther's writings, combined with the work of Swiss theologian Huldrych Zwingli and French theologian and politician John Calvin sought to reform existing problems in doctrine and practice. Due to the reactions of ecclesiastical office holders at the time of the reformers, these reformers separated from the Catholic Church, instigating a rift in Western Christianity.

In England, Henry VIII of England declared himself to be supreme head of the Church of England with the Act of Supremacy in 1531, founding the Church of England, repressing both Lutheran reformers and those loyal to the pope. Thomas Cranmer as Archbishop of Canterbury introduced the Reformation, in a form compromising between the Calvinists and Lutherans.

Old and Liberal Catholic Churches (19th-20th centuries)[edit]

The Old Catholic Church split from the Catholic Church in the 1870s because of the promulgation of the dogma of papal infallibility as promoted by the First Vatican Council of 1869–1870. The term 'Old Catholic' was first used in 1853 to describe the members of the See of Utrecht that were not under Papal authority. The Old Catholic movement grew in America but has not maintained ties with Utrecht, although talks are under way between independent Old Catholic bishops and Utrecht.

The Liberal Catholic Church started in 1916 via an Old Catholic bishop in London, bishop Matthew, who consecrated bishop James Wedgwood to the Episcopacy. This stream has in its relatively short existence known many splits, which operate worldwide under several names.

동방 기독교[편집]

동양 세계에서 현대 신자들의 가장 큰 단체는 동방 정교회이며, 때로는 부정확하게 "그리스 정교회"라고 불리는데, 이는 그리스도 시대부터 비잔틴 제국을 거쳐 그리스어가 공통 언어이기 때문입니다. 그러나 "그리스 정교회"라는 용어는 실제로 동방 교회 전체의 한 부분만을 가리킨다. 동방 정교회는 그 자체가 그리스도와 사도들에 의해 세워진 최초의 예수교 교회의 연속이라고 믿는다. 정교회와 카톨릭은 동서 분열에 이어 11 세기 이래로 분리되어 왔으며, 각각은 원래의 분열 이전의 교회를 대표한다고 말합니다.

동방 정교회는 자신을 영적으로 하나의 몸으로 간주하며, 행정적으로 여러 자치 관할 구역 (한 교회의 일부임에도 불구하고 일반적으로 "교회"라고도 함)으로 그룹화됩니다. 그들은 단 한 명의 주교도 보편적인 교회 지도자로 인정하지 않고, 오히려 각 주교는 자신의 교구만을 다스린다. <a href="https://en.wikipedia.org/wiki/Ecumenical_Patriarc

 

The Social Sources of Denominationalism -교회분열의 사회적 배경-

(書評) The Social Sources of Denominationalism -교회분열의 사회적 배경- 들어가는 말 라인홀트 니버의 친동생이자 『그리스도와 문화』의 저자로 잘 알려진 리차드 니버의 본서, 『교회분열의 사회적 배

mannachurch.tistory.com

 

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Restorationism - Wikipedia

From Wikipedia, the free encyclopedia Jump to navigation Jump to search Belief that Christianity should return to the form of the early apostolic church Restorationism (or Restitutionism or Christian primitivism) is the belief that Christianity has been or

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