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철학

What is Phenomenology

by 이덕휴-dhleepaul 2022. 5. 26.

현상학

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First published Sun Nov 16, 2003; substantive revision Mon Dec 16, 20132003년 11월 16일 첫 출간; 2013년 12월 16일 실질적인 개정

Phenomenology is the study of structures of consciousness as experienced from the first-person point of view.현상학은 1인칭 관점에서 경험한 의식구조를 연구하는 학문이다. The central structure of an experience is its intentionality, its being directed toward something, as it is an experience of or about some object.경험의 중심 구조는 그것의 의도성, 그것이 어떤 사물에 대한 경험이기 때문에 어떤 것에 지향되는 것이다. An experience is directed toward an object by virtue of its content or meaning (which represents the object) together with appropriate enabling conditions.경험은 적절한 가능 조건과 함께 그 내용이나 의미(물체를 나타냄)에 의해 사물을 향해 향한다.

Phenomenology as a discipline is distinct from but related to other key disciplines in philosophy, such as ontology, epistemology, logic, and ethics.학문으로서의 현상학은 온톨로지, 인식론, 논리학, 윤리학 등 철학의 다른 주요 학문과는 구별되지만 관련된다. Phenomenology has been practiced in various guises for centuries, but it came into its own in the early 20th century in the works of Husserl, Heidegger, Sartre, Merleau-Ponty and others.현상학은 수세기 동안 여러 가지 기구에서 시행되어 왔지만, 후세를 비롯하여 하이데거, 사르트르, 멀라우폰티 등의 작품에서 20세기 초에 독자적으로 생겨났다. Phenomenological issues of intentionality, consciousness, qualia, and first-person perspective have been prominent in recent philosophy of mind.의도성, 의식, 자질, 1인칭 관점 등의 현상학적 문제가 최근 정신 철학에서 두드러지고 있다.

1. What is Phenomenology?1. 현상학이란 무엇인가?

Phenomenology is commonly understood in either of two ways: as a disciplinary field in philosophy, or as a movement in the history of philosophy.현상학은 일반적으로 두 가지 방법 중 하나로 이해된다: 철학의 징계 분야로서 또는 철학사의 운동으로서.

The discipline of phenomenology may be defined initially as the study of structures of experience, or consciousness.현상학의 규율은 처음에는 경험 또는 의식의 구조에 대한 연구로 정의될 수 있다. Literally, phenomenology is the study of “phenomena”: appearances of things, or things as they appear in our experience, or the ways we experience things, thus the meanings things have in our experience.말 그대로 현상학은 "페노메나"에 대한 학문이다: 사물의 외관이나 사물이 우리의 경험에서 나타나는 모습, 또는 우리가 사물을 경험하는 방법, 즉 사물이 경험하는 방법, 즉 사물이 경험에 갖는 의미들이다. Phenomenology studies conscious experience as experienced from the subjective or first person point of view.현상학은 주관적 또는 1인칭의 관점에서 경험하는 의식적 경험을 연구한다. This field of philosophy is then to be distinguished from, and related to, the other main fields of philosophy: ontology (the study of being or what is), epistemology (the study of knowledge), logic (the study of valid reasoning), ethics (the study of right and wrong action), etc.철학의 이 분야는 그 다음에 온톨로지(존재 또는 존재에 대한 연구), 인식론(지식에 대한 연구), 논리학(유효한 추론의 연구), 윤리학( 옳고 그른 행동에 대한 연구) 등 철학의 다른 주요 분야와 구별되고 관련된다.

The historical movement of phenomenology is the philosophical tradition launched in the first half of the 20th century by Edmund Husserl, Martin Heidegger, Maurice Merleau-Ponty, Jean-Paul Sartre, et al.현상학의 역사적 운동은 20세기th 전반 에드먼드 후셀, 마틴 하이데거, 모리스 메를라우 폰티, 장 폴 사르트르 외 에 의해 시작된 철학적 전통이다. In that movement, the discipline of phenomenology was prized as the proper foundation of all philosophy—as opposed, say, to ethics or metaphysics or epistemology.그 운동에서 현상학의 규율은 말하자면 윤리학이나 형이상학이나 인식학과는 반대로 모든 철학의 적절한 토대로서 귀하게 여겨졌다. The methods and characterization of the discipline were widely debated by Husserl and his successors, and these debates continue to the present day. (The definition of phenomenology offered above will thus be debatable, for example, by Heideggerians, but it remains the starting point in characterizing the discipline.)규율의 방법과 특성화는 후셀과 그의 후계자들에 의해 널리 논의되었고, 이러한 논쟁은 오늘날까지 계속되고 있다. (예를 들어 위에서 제시된 현상학의 정의는 이와 같이 하이데거 인들에 의해 논쟁의 여지가 있을 것이지만, 그것은 규율을 특징짓는 출발점으로 남아 있다.)

In recent philosophy of mind, the term “phenomenology” is often restricted to the characterization of sensory qualities of seeing, hearing, etc.: what it is like to have sensations of various kinds.최근의 정신 철학에서 '훈민학'이라는 용어는 흔히 보는 것, 듣는 것 등의 감각적 특성, 즉 다양한 종류의 감각을 갖는다는 것에 국한된다. However, our experience is normally much richer in content than mere sensation.그러나 우리의 경험은 보통 단순한 감각보다 내용이 훨씬 풍부하다. Accordingly, in the phenomenological tradition, phenomenology is given a much wider range, addressing the meaning things have in our experience, notably, the significance of objects, events, tools, the flow of time, the self, and others, as these things arise and are experienced in our “life-world”.이에 따라 현상학 전통에서는 현상학이 훨씬 더 넓은 범위를 부여하여, 이러한 것들이 우리의 '인생 세계'에서 일어나고 경험함에 따라 사물, 사건, 도구, 시간의 흐름, 자아, 그리고 그 밖의 다른 것들의 의미에 대해 다루고 있다.

Phenomenology as a discipline has been central to the tradition of continental European philosophy throughout the 20th century, while philosophy of mind has evolved in the Austro-Anglo-American tradition of analytic philosophy that developed throughout the 20th century.하나의 학문으로서의 현상학은 20세기th 내내 유럽 대륙철학의 전통에 중심이 되어 왔으며, 반면에 정신철학은 20세기th 내내 발전한 오스트리아-앙글로-미국의 분석철학 전통에서 발전해 왔다. Yet the fundamental character of our mental activity is pursued in overlapping ways within these two traditions.그러나 우리 정신 활동의 근본적 성격은 이 두 전통 안에서 겹치는 방식으로 추구된다. Accordingly, the perspective on phenomenology drawn in this article will accommodate both traditions.따라서, 이 글에서 도출된 현상학의 관점은 두 가지 전통을 모두 수용하게 될 것이다. The main concern here will be to characterize the discipline of phenomenology, in a contemporary purview, while also highlighting the historical tradition that brought the discipline into its own.여기서 주요 관심사는 현상학의 규율을 현대적 관점으로 특징짓는 동시에 규율을 그 자체로 가져온 역사적 전통을 부각시키는 것이 될 것이다.

Basically, phenomenology studies the structure of various types of experience ranging from perception, thought, memory, imagination, emotion, desire, and volition to bodily awareness, embodied action, and social activity, including linguistic activity.기본적으로 현상학은 지각, 사상, 기억, 상상, 감정, 욕망, 의지에 이르는 다양한 형태의 경험의 구조를 연구하며, 언어 활동을 포함한 신체 인식, 구현된 행동, 사회 활동까지 연구한다. The structure of these forms of experience typically involves what Husserl called “intentionality”, that is, the directedness of experience toward things in the world, the property of consciousness that it is a consciousness of or about something.이러한 형태의 경험의 구조는 전형적으로 후셀이 '의도성', 즉 세상의 사물에 대한 경험의 방향성, 그것이 어떤 것에 대한 의식이라는 의식의 속성을 포함한다. According to classical Husserlian phenomenology, our experience is directed toward—represents or “intends”—things only through particular concepts, thoughts, ideas, images, etc.고전적인 후세리안 현상학에 따르면, 우리의 경험은 특정한 개념, 생각, 아이디어, 이미지 등을 통해서만 (현상 또는 "내성")을 지향한다. These make up the meaning or content of a given experience, and are distinct from the things they present or mean.이것들은 주어진 경험의 의미나 내용을 구성하고, 그들이 나타내거나 의미하는 것과 구별된다.

The basic intentional structure of consciousness, we find in reflection or analysis, involves further forms of experience.우리가 반성이나 분석에서 발견하는 의식의 기본적인 의도적 구조는 더 많은 형태의 경험을 포함한다. Thus, phenomenology develops a complex account of temporal awareness (within the stream of consciousness), spatial awareness (notably in perception), attention (distinguishing focal and marginal or “horizonal” awareness), awareness of one’s own experience (self-consciousness, in one sense), self-awareness (awareness-of-oneself), the self in differ따라서 현상학은 시간적 인식(의식의 흐름 안에서), 공간적 인식(지각에서 잘 알 수 없는 인식), 주의(중점과 한계 또는 "수평적" 인식), 자신의 경험에 대한 인식(자아의식, 한 가지 의미에서), 자기 인식(본연의 인식)에 대한 복잡한 계정을 발달시킨다.ent roles (as thinking, acting, etc.), embodied action (including kinesthetic awareness of one’s movement), purpose or intention in action (more or less explicit), awareness of other persons (in empathy, intersubjectivity, collectivity), linguistic activity (involving meaning, communication, understanding others), social interaction (including coll역할(생각, 행동 등), 구현된 행동(운동에 대한 운동적 인식 포함), 행동에서의 목적 또는 의도(약간 명시적), 다른 사람에 대한 인식(공감, 대상간, 집단성), 언어 활동(의미적 의미, 의사소통, 이해 타인에 대한 이해), 사회적 상호작용(콜라 포함)을 포함한다.ective action), and everyday activity in our surrounding life-world (in a particular culture).엑티브 액션), 그리고 우리의 주변 생활 세계에서의 일상 활동 (특정 문화에서의)

Furthermore, in a different dimension, we find various grounds or enabling conditions—conditions of the possibility—of intentionality, including embodiment, bodily skills, cultural context, language and other social practices, social background, and contextual aspects of intentional activities.나아가, 다른 차원에서는 구현, 신체적 기술, 문화적 맥락, 언어 및 기타 사회적 관행, 사회적 배경 및 의도적 활동의 상황적 측면을 포함하여 의도성의 다양한 근거 또는 가능 조건(가능성의 조건)을 발견한다. Thus, phenomenology leads from conscious experience into conditions that help to give experience its intentionality.따라서 현상학은 의식적인 경험에서 경험의 의도성을 부여하는 데 도움이 되는 조건으로 이끈다. Traditional phenomenology has focused on subjective, practical, and social conditions of experience.전통적인 현상학은 경험의 주관적, 실제적, 사회적 조건에 초점을 맞추었다. Recent philosophy of mind, however, has focused especially on the neural substrate of experience, on how conscious experience and mental representation or intentionality are grounded in brain activity.그러나 최근의 정신 철학은 특히 경험의 신경 기질에 초점을 맞추고 있는데, 의식적인 경험과 정신적 표현이나 의도성이 두뇌 활동에 어떻게 바탕을 두고 있는가에 초점을 맞추고 있다. It remains a difficult question how much of these grounds of experience fall within the province of phenomenology as a discipline.이러한 경험의 근거 중 얼마나 많은 것이 하나의 규율으로서 현상학의 영역 안에 들어가느냐 하는 것은 어려운 문제로 남아 있다. Cultural conditions thus seem closer to our experience and to our familiar self-understanding than do the electrochemical workings of our brain, much less our dependence on quantum-mechanical states of physical systems to which we may belong.따라서 문화적 조건은 뇌의 전기화학 작용을 하는 것보다 우리의 경험과 친숙한 자기 이해에 더 가까운 것처럼 보이며, 우리가 속할지도 모르는 물리적 시스템의 양자-기계적 상태에 대한 의존은 훨씬 더 적다. The cautious thing to say is that phenomenology leads in some ways into at least some background conditions of our experience.조심스러운 것은 현상학이 어떤 면에서는 적어도 우리 경험의 어떤 배경조건으로 이끈다는 것이다.

2. The Discipline of Phenomenology2. 현상학의 규율

The discipline of phenomenology is defined by its domain of study, its methods, and its main results.현상학의 규율은 연구 영역, 방법, 그리고 주요 결과에 의해 정의된다.

Phenomenology studies structures of conscious experience as experienced from the first-person point of view, along with relevant conditions of experience.현상학은 관련 경험 조건과 함께 1인칭 관점에서 경험한 의식적 경험의 구조를 연구한다. The central structure of an experience is its intentionality, the way it is directed through its content or meaning toward a certain object in the world.경험의 중심 구조는 그 의도성, 즉 그 내용이나 의미를 통해 세상의 어떤 대상을 향하는 방식이다.

We all experience various types of experience including perception, imagination, thought, emotion, desire, volition, and action.우리는 모두 지각, 상상, 생각, 감정, 욕망, 의지, 행동 등 다양한 종류의 경험을 경험한다. Thus, the domain of phenomenology is the range of experiences including these types (among others).따라서 현상학의 영역은 이러한 유형을 포함한 경험의 범위(다른 유형들 중에서)이다. Experience includes not only relatively passive experience as in vision or hearing, but also active experience as in walking or hammering a nail or kicking a ball. (The range will be specific to each species of being that enjoys consciousness; our focus is on our own, human, experience.경험은 시각이나 청각에서와 같이 비교적 수동적인 경험뿐만 아니라 걷거나 못을 박거나 공을 차는 것과 같은 능동적인 경험도 포함한다.(범위는 의식을 즐기는 존재의 각 종에 한정될 것이다; 우리의 초점은 우리 자신의, 인간, 경험에 있다. Not all conscious beings will, or will be able to, practice phenomenology, as we do.)모든 의식 있는 존재들이 우리처럼 현상학을 실천하거나 할 수 있는 것은 아니다.)

Conscious experiences have a unique feature: we experience them, we live through them or perform them.의식적인 경험은 독특한 특징을 가지고 있다: 우리는 그것을 경험한다, 우리는 그것들을 통해 살아간다, 또는 그것을 수행한다. Other things in the world we may observe and engage.이 세상의 다른 것들은 우리가 관찰하고 관여할 수 있다. But we do not experience them, in the sense of living through or performing them.그러나 우리는 그것들을 통해 살거나 수행한다는 의미에서 그것들을 경험하지 않는다. This experiential or first-person feature—that of being experienced—is an essential part of the nature or structure of conscious experience: as we say, “I see / think / desire / do …” This feature is both a phenomenological and an ontological feature of each experience: it is part of what it is for the experience to be experienced (phenomenologica이 경험적 또는 1인칭적 특징(경험적 특징)은 의식적 경험의 본질이나 구조에 필수적인 부분이다. 우리가 말하는 "I see/ think/욕망 / do …" 이 특징은 현상학적 특성과 각 경험의 존재론적 특징 둘 다이다: 경험하는 것이 어떤 것인지에 대한 부분이다(프로모놀로지카).l) and part of what it is for the experience to be (ontological).l) 및 경험의 일부(온톨로지)

How shall we study conscious experience?우리는 의식적인 경험을 어떻게 연구해야 할까? We reflect on various types of experiences just as we experience them.우리는 경험하는 것처럼 다양한 종류의 경험을 반성한다. That is to say, we proceed from the first-person point of view.즉 1인칭 관점에서 진행한다. However, we do not normally characterize an experience at the time we are performing it.그러나, 우리는 보통 우리가 그것을 공연하고 있는 시점에서 경험을 특징 짓지 않는다. In many cases we do not have that capability: a state of intense anger or fear, for example, consumes all of one’s psychic focus at the time.많은 경우에 우리는 그러한 능력을 가지고 있지 않다: 예를 들어, 강렬한 분노나 공포의 상태는 그 당시 자신의 심령적인 초점을 모두 소비한다. Rather, we acquire a background of having lived through a given type of experience, and we look to our familiarity with that type of experience: hearing a song, seeing a sunset, thinking about love, intending to jump a hurdle.오히려 우리는 주어진 유형의 경험을 통해 살아온 배경을 얻게 되고, 그런 종류의 경험에 익숙해지기를 바라본다: 노래를 듣고, 일몰을 보고, 사랑을 생각하고, 장애물을 뛰어넘으려는 마음이다. The practice of phenomenology assumes such familiarity with the type of experiences to be characterized.현상학의 실천은 특징지어질 경험의 유형에 그렇게 친숙하다고 가정한다. Importantly, also, it is types of experience that phenomenology pursues, rather than a particular fleeting experience—unless its type is what interests us.중요한 것은, 또한 현상학이 특정한 덧없는 경험보다는, 현상학이 추구하는 경험의 유형이다. 그 유형이 우리에게 흥미가 있는 것이 아니라면 말이다.

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